torstai 14. toukokuuta 2020

Postin jekut ja juonet

Postin palveluita tulee käytettyä aika paljon, koska tilaan netistä oikeastaan kaikki vaatteeni ja kosmetiikankin suurelta osin. Kaikenlaisia kommelluksia on sattunut ihan tässä kuluneen kevään aikana, joten ajattelin jakaa pieniä tarinoita. Ymmärrän toki, että Postin pakettimäärät ovat hurjia ja kaikkea sattuu. Kirjoitan nämä tarinat pilke silmäkulmassa vaikka joskus ärsyttääkin ;).


Kotiintoimitus

Postin mukaan kotiintoimitus tarkoittaa, ettei edes ovella käydä ja paketti viedään suoraan postitoimistoon noudettavaksi. Tällä välin itse istun kotona ja seurantatunnuksesta näen, että paketti pitäisi kohtapuoliin toimittaa kotiin. Pian tuleekin päivitys, ettei Postin mukaan kukaan ollut kotona ja paketin voi hakea seuraavana päivänä toimipisteestä. Näin on käynyt useita kertoja.



Jätetään paketti ovelle

Yksi alkukevään päivä tulin kotiin. Silloin oli vielä pari astetta pakkasta ja lumi maassa. Omakotitaloni portailla nökötti yksinäinen paketti, joka paljastui iHerbin tilaukseksi. Sinänsä mukavaa, että postikusti oli koettanut tuoda paketin kotiin asti, jolla ei siis ollut kotiintoimitusta. Mutta miksi jättää paketti ulos, jossa se olisi voinut olla monta tuntia ja kosmetiikkatuotteet menisivät pilalle.



Paketti hukassa

Yksi paketti meni hukkaan eikä sen tiedot päivittyneet OmaPostiin, jossa siis näkee kotimaisten pakettien liikkeet ja niiden päivitykset. Paketti ei lajittelun jälkeen liikkunut mihinkään yli viikkoon. Postin sivuilla lukee, että tällä hetkellä ei selvitetä pakettien sijainteja suuren ruuhkan takia. Ainoa vaihtoehto on soittaa kalliiseen palvelunumeroon, jossa luvattiin yrittää selvittää asiaa. Postilta ei kuulunut mitään, joten ei muuta kuin yhteyttä paketin lähettäneeseen nettikauppaan. Sieltä tomera saman paikkakunnan yrittäjä lähti itse selvittämään asiaa postitoimistoon, jonne paketti oli tilattu. Sieltä paketti sitten viimein löytyi. Ilmeisesti paketti oli laitettu hyllyyn ilman, että siitä oli lähetetty saapumisilmoitusta.




Tämä ei ole nimesi tai osoitteesi

Sukunimessäni on ääkkösiä, joten joskus ulkomailta tilatessa nimi on kansainvälisessä muodossa. Leikitään että sukunimeni on Mäkäräinen, eli paketissa lukisi Maekaeraeinen. Menin hakemaan Postista pakettia ja kaikki meni hyvin kunnes postivirkailija jäi tuijottamaan pakettia ja henkkareitani. Paketti ei ilmeisesti voinut olla minun, koska henkkareissa ja paketissa luki eri nimi. Selitin sitten miksi nimi on näin hassusti ja sain tilaukseni. 

Toisen kerran paketti meinasi jäädä saamatta, koska postin työntekijä vertasi paperisessa saapumisilmoituksessa olevaa osoitetta paketissa olevaan osoitteeseen. Saapumisilmoituksessa oli siis kotiosoitteeni, mutta paketissa postitoimiston osoite, jonne olin tilannut paketin saapuvaksi. Asiakaspalvelija hiukan nolostui, kun selitin asian.



Oletko ollut lomalla?

Loppuun vielä tarina postitoimistosta, jossa kävin pahimmillaan kaksi kertaa viikossa. Siellä eräs Postin työntekijä muisti minut ja aina hävetti, jos tämä mies oli töissä. Yhtenä kesänä en käynyt pariin viikkoon Postissa, joten hän sitten kysyi olinko ollut lomalla, koska minua ei ollut näkynyt. Olin vähän hämmentynyt, ja sopersin jotain etten ole tilannut vain paketteja. Tämän takia olen iloinen, että nykyään on niin paljon automaatteja joihin tilata paketit.



7 kommenttia:

  1. Mie tänään juuri ikkunasta katsoin, kun postikuski raahasi jotain isoa pakettia :D Ja se oli ihan normipostin mukana, että ei ollut ns. kotiinkuljetusta.

    Miekin aika tiuhaan tuossa lähipostissa käyn, kun samassa on kaupat. Automaatteihin turha tilata, kun ne on aina täynnä ja samaan lähipostiin ne tulee kuitenkin :D

    VastaaPoista
  2. Mä taas oon ihmetellyt, miksi ne kysyy kotiintoimitukselle ajankohtaa, koska he kuitenkin toimittavat paketin ihan silloin, kun itse ehtivät. :D Näin on pari kertaa käynyt. Olen halunnut paketin klo 12-15 välillä, koska nyt etätöitä tehdessä olen taatusti silloin kotona. Parhaimmillaan paketti on tullut iltakymmenen aikaan. Kuski sentään pahoitteli, että toimitus venyi. Minua lähinnä huvitti. PostNordin kanssa on ollut enemmän sähläystä. Katosi yksi Kicksin tilaus ja he olivat jo toimittamassa minulle uutta pakettia, kun sitten tilaus yhtäkkiä liikahtikin ja sain alkuperäisen paketin, huh.

    VastaaPoista
  3. Mulla on myös monet kerrat paketit jätetty toimittamatta kotiin, vaikka olen niille erikseen kotiinkuljetuksen pyytänyt ja maksanut tai se on kuulunut tilaukseen automaattisesti. Oon vaan aina nostanut sellaisen älämölön Postin aspan kanssa, että mähän en lähde sitä pakettia mistään hakemaan vaan se toimitetaan mulle, kun niin on kerran sovittu. Mä olen joka kerta erikseen kysyttäessä antanut luvan jättää paketin kotioveni taakse eli paketin toimittamatta jättämisen syy ei voi olla se, etten ole ollut kotona. Joka kerta olen saanut paketin vielä samana päivänä kotiin tuotuna :D Ja siis en mä mitään raivonnut ole, mutta jämäkän selkeästi ilmaissut kantani ja joka kerta asia on onneksi hoitunut, sillä mun mielestä tota Postin kuljettajien ohiajamista ei tarvitse sietää, kun he ei tosiaan aina edes yritä sitä pakettia toimittaa. Nyt viimeisimpien kotiinkuljetuspakettien kanssa ei ookaan ollut mitään ongelmia vaan ne on odottaneet kiltisti oven takana. Mulla siis se ero, että asun kerrostalossa eikä paketti joudu nököttämään ulkona eikä oo naapuritkaan niitä ainakaan vielä toistaiseksi varastelleet!

    VastaaPoista
  4. Joo, tässä on nyt muuton yhteydessä metsästetty pakettejani niin Kuopiosta kuin Martinlaaksosta ja en asu kummassakaan. Osin omia mokia postin valinnassa ja osin tilaussivuston teknisiä ongelmia mutta ei tuo ainakaan helppo tuo Suomen Posti ole.

    VastaaPoista
  5. Aika paljonhan tuota postin kanssa sattuu :) PostNord on ihan paskin enkä heidän kanssaan tykkää asioida. Itse pitäisi hakea paketit jostain helvetin terminaalista, miksi niitä ei_vaan_voisi_jättää postilaatikkoon.
    Joskus tilasin Zooplussasta iiiison kiipeilypuun kotiinkuljetuksella. Katsoin ikkunasta kun postinjakaja jätti lapun etten ollut kotona ja kaahasi pakoon. Kun ei huvittanut kantaa. Raahasin sen sitten yksin postista, tosi kiva. Sen jälkeen en Zooplussasta tilannut enkä tilaa vaikka miten halpaa olisi.
    Toinen kerta oli se kun tilasin pyykkikoneen ja maksoin 50 e kotiinkuljetuksesta. Kuljetusfirma ajoi vaan kerran päivässä sille kylälle jossa asuin. Tietenkin olin kaupungissa töissä silloin kun olisivat pyykkikonetta tuoneet. Yrittivät vängätä että voiko jättää pihalle, minä että ei koska maksan siitä 50 euroa että sinä tuot sen pumppukärreillä minulle sisään taloon sen paikalle. Vänkäsin päivän tästä asiasta ja sanoin lopulta että lähettäkää se sitten takaisin, ihan sama mulle. Ostan koneen muualta.
    Lopputuloksena oli se että posti/kuljetusfirma ajoi asioikseen 100km luokseni tyhjällä autolla tuomaan pelkän pyykkikoneen. Mutta, mulle on ihan sama mutta minä jouduin maksamaan 50 e ja minä haluan siihen rahaan täyden palvelun. Millä minä yksin kannan mitään pyykkikonetta etupihalta talon toiselle puolelle, käsinkö??
    Nykyisessä asuinpaikassani on hirmu kiva postinjakaja. Hän tuo paketit aina ovelle asti kuten kotiinkuljetuksessa on tapana ja mistä minä maksan. Hän juttelee pihalla räkyttävälle koiralle ja muutenkin kiittää ja sanoo ole hyvä. Kyllä vaan tällä puolella ihmiset on erilaisia, avoimempia ja tuttavallisempia :)

    VastaaPoista
  6. Itsehän laitoin pari viikkoa sitten oveen tarran, jossa lukee, että asunnossa on lemmikkejä. Sen jälkeen aloin ihmetellä, kun en saanut enää mainospostia. Kenties postinjakaja oli olettanut, että tarrassa lukee "ei mainoksia". Nykyään myös tilatessa automaattiin, joka sijaitsee alle 100 metrin päässä, voi jo melkein odottaa, että paketin saa noutaa 4 km päästä postin toimipisteeltä.

    VastaaPoista
  7. Tuo on kurjaa, jos on niin, että paketit menevät hukkaan. Minulle on kerran niin käynyt. Nyt on taas edessä lähetys muutamille paketeilla, sillä sisarellani ja hänen tyttärellään on molemmilla syntymäpäivät. Pitäisi etsiä yritys, jolta hoituu kuljetus Kemissä. https://kolliveikot.fi/kuljetuspalvelut-kemi-keminmaa

    VastaaPoista