tiistai 19. tammikuuta 2016

Kehujen mittainen Madara?

Varmaan yksi kehutuin luonnollinen deodorantti on Madaran Herbal. Madara on jäänyt mieleeni useista blogeista, joten myös minä päädyin ostamaan sen uuden dödön tarpeeseen. 


Olen kokenut luonnolliset deodorantit vähän riskipeliksi, koska markettideodorantit (ja etenkin antiperspirantit) toimivat minulla aina. Yrttisen tuoksuinen Madara vaikuttaa "tavalliselta" deodorantilta. Koostumus on normaali ja se kuivuu nopeasti iholla, joten en ole kokenut käyttäväni nimenomaan luonnollista deodoranttia.

Mistä tunnistaa hyvän deodorantin? Tietenkin siitä, ettei se herätä mitään huomiota päivän aikana. Kainalot pysyvät kuivina eikä hikiaromi tuoksu. Madara siis toimii ainakin tavallisina päivinä, jolloin ei vedä hikilenkkiä. Rehkiessä kainalot kostuvat, mutta sehän on vain luonnollista. Madara ei lupaa poistaa hikeä, koska tässä ei sellaista ainesosaa, joka tukkisi hikirauhaset kuten antiperspirantit tekevät.


INCI-listaa lukiessa saattaa kiinnittää huomiota Madaran sisältämään potassium alumiin, joka on luontainen mineraalikristalli. Täältä voi lukea miten se eroaa antiperspiranttien sisältämästä alumiinista.



Herbal oli ensimmäinen kokeilemani luonnollinen dödö, ja osoittautui nappi valinnaksi. Madaran yrttideodorantti maksaa Biodellyssä* 12,80 €. Oletko jo löytänyt oman suosikkisi luonnonkosmetiikan deodoranteista?

*mainoslinkki.

21 kommenttia:

  1. Potassium on suomeksi kalium. Toisinsanoen ainesosa tuossa dödössä on itse asiassa aluna, jota käytetään mm. tekstiilien värjäykseen, pepriteollisuudessa, leivinjauheessa jne.

    Se on tosin luonnollinen aine, mutta sen kanssa luonnossa saattaa esiintyä nikkeliä, joten nikkeliallergiset saattavat siinä olevista pienistäkin jäämistä saada oireita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lisätiedoista, googlailinkin asiasta ja taas oppi jotain uutta. Minulla ei ole onneksi mitään allergioita, mutta jollekin tämä voi hyvä tieto :)

      Poista
    2. Nimenomaan nikkeliallergisille, joiden täytyisi periaatteessa välttää ns. kristallikivideodoranttejakin, koska niissä on sama juttu.

      Poista
  2. Olen käyttänyt tätä ja tykännyt. Piti hyvin eikä pettänyt kertaakaan :) hyvä vaihtoehto kun etsii luomutuotetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että olet tykännyt, koska itsekin tykästyin kovasti tähän :)

      Poista
  3. Mä en ole uskaltanut kokeilla, mutta ehkä pitäisi. Itsellä on ollut kolme vuotta menossa jakso, että mulla ei toimi edes kaupan dödöt, vain yksi apteekista saatava. Siksi epäilen aika vahvasti näiden luonnollisten toimintaakin. Vanhuus ei tule yksin:. :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaapa hankalalta tilanteelta. Mun poikaystävälläkin tuntuu olevan vähän sama tilanne, että on vain yksi dödö joka toimii.

      Poista
  4. Tätä varmaan pitää testata, kunhan vanhat dödövarastot on vihdoin käytetty pois :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kyllä suositella, epäilin vähän toimiiko tämä mutta onneksi tykkäsin :)

      Poista
  5. Mulla vähän sama tilanne kun Jonna H:lla. Tallinnasta löysin marketti dödön mikä toimii :) Alesta voisin tämän ostaa ja kokeilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos mulle sopisi vain yksi deodorantti, niin varmaan hamstraisin sitä siltä varalta jos se joskus lopetettaisiin :D

      Poista
  6. Pakko varmaan testata tätä! Oon dödöneurootikko ja yleensä mulle ei kelpaa mikään muu kuin Rexonan maximum protection, vaikka en edes tiedä onko mitään oikeaa tarvetta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rexona on kyllä tosi tehokas, ja varmasti hyvä jos todella hikoilee, mutta kevyempiin päiviin Madara on hyvä valinta :)

      Poista
  7. Mäkin oon halunnu tätä testata, mutta tällä hetkellä en käytä kuin stickkejä niin tän testaaminen on jäänyt. Mut kiinnostais silti, ehkä joskus vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin tämä oli pitkään ostoslistalla, mutta sitten löysin dödön alehintaan, joten hyödynsin tilaisuuden :)

      Poista
  8. Mä olen testannut tätä ja varmaan paria muutakin luonnonkosmetiikan deoa - kaikkia yhtä huonolla menestyksellä! :D Mádara piti ehkä pintansa pisimpään, mutta en vaan vieläkään lämpene tämän kitkerälle tuoksulle. Käytän vieläkin antiperspiranttia, vaikka niiden haittavaikutuksista puhutaankin mitä puhutaan. Olo on freessi ja kuiva koko päivän ja kesälläkin ne pitää, vaikka olisi kuinka kuuma :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tunnun aika nopeasti tottuvan tuoksuihin, ja tämä oli kyllä aluksi aika yrttinen. Mä en ole mitenkään ehdoton sen suhteen, että pitäisi olla täysin luonnollinen deodorantti ja varmasti kesällä on munkin pakko käyttää jotain vähän tehokkaampaa :)

      Poista
  9. Mä tykkään Madaran Bioactivesta :) Ekan pari viikkoa tuntui oudolta, jotenkin sitä hikoili enemmän antiperspiranttiin tottuneena, ja tuli yksittäisi outoja päiviä kun hiki haisi todella pahasti. Sitten ilmeisesti kainalot tottui antiperspirantittomaan elämään, eikä ongelmia ole ollut :) Seuraavaksi aion kokeilla tätä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä arvoinkin Bioactiven ja Herbalin välillä, mutta tuntui että yrttiversiota kehuttiin enemmän, joten valitsin tämän. Ilmeisesti luonnolliset dödöt voivat ottaa oman aikansa, jotta ne alkavat toimia, joten pieni maltti on tosiaan hyväksi :)

      Poista
  10. Tykkäsin tuosta Madaran tuoksusta todella paljon. Se tuntui myös iholla hyvältä, eikä ärsyttänyt. Kuitenkin jouduin lisäämään sitä päivän mittaan niin usein, että luovutin sen suhteen. Toimiva luonnonkosmetiikan dödö on vieläkin löytämättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sopivan dödön löytyminen on varmasti melkoinen haaste etenkin luonnolliselta puolelta, jos pito ei riitä vaikka ihan tavallisena päivänä.

      Poista